top of page

De Heks van Almen
in de klas

‘De Heks van Almen’ van Theatermakers Achterhoek blijkt een doorslaand succes te zijn. De voorstelling vormt een levend monument van eerherstel voor mensen die onschuldig terechtgesteld zijn voor hekserij en legt maatschappelijke mechanismen bloot die bijzonder actueel zijn. De rol die de heksenvervolgingen hebben gespeeld in het vormen van de huidige maatschappij is substantieel, terwijl het een haast vergeten deel van onze geschiedenis bedraagt. Juist door de enorme reikwijdte van de thematiek trekt de voorstelling een heel breed publiek, allen aangesproken door iets anders.

 

Gendernormen, social media, uitsluiting, seksuele intimidatie, polarisatie, dader/slachtoffer dynamiek, klimaatverandering; slechts enkele van de thema’s van de voorstelling. ‘De Heks van Almen’ wijst de grote vraagstukken van onze tijd aan en is daarmee heel geschikt voor de jonge generatie. De makers bieden daarom een lespakket aan, waarin deze vraagstukken uitgediept worden. Bovendien is er de mogelijkheid om de voorstelling op scholen te spelen in combinatie

met één of meerdere lessen.

voorstelling_6-september-13-1-scaled_edited_edited_edited.png

'De Heks van Almen' bij jou in de klas

Docenten van middelbare scholen kunnen het lespakket gebruiken, stuur een mail om de documenten op te vragen.  info@theatermakersachterhoek.nl

 

Het is ook mogelijk dat een gastdocent van Theatermakers Achterhoek (bv actrice Julia Bedner, die de dochter speelt in de voorstelling) in de klas komt.

De voorstelling kan ook speciaal voor scholen worden gespeeld.

De lokale geschiedenis wordt uiteraard meegenomen in de les.

​

Elke les bevat een docentenhandleiding met uitleg en een presentatie voor op een scherm, die te gebruiken is tijdens de les. Docenten kunnen zelf bepalen welke lesonderwerpen het beste aansluiten bij de klas en hoeveel lessen ze willen geven. Alle lessen zijn gemaakt voor een lesschema van ongeveer 50 minuten. Elke les is opgebouwd op dezelfde manier: introductie, activerend gedeelte, informatie verstrekken, informatie verwerken, hoopvol einde, ‘call to action’. De call to action is een uitsmijter en spoort leerlingen aan om zelf in actie te komen. 

De doofpot open

 

De heksenvervolgingen hebben een grote rol gespeeld in het vormen van de huidige maatschappij. Daarom is het van groot belang om dit ondergesneeuwde stuk geschiedenis te vertellen, waar weinig kennis over is en minimale aandacht aan wordt besteed in standaard geschiedenislessen. Door middel van een quiz wordt de bizarre werkelijkheid van de heksenvervolgingen getoond. 

Bij een gastles wordt uiteraard de lokale geschiedenis meegenomen.

​

Stuur ons een mail om 'De Doofpot Open' op te vragen.

20210825_Lorelei_1_9357_Heks_van_Almen.jpg

Heks of feminist?

 

Tijdens de heksenvervolgingen was het als vrouw letterlijk levensgevaarlijk om op te vallen. Iets te veel buiten de lijntjes kleuren kon leiden tot een executie. Gematigdheid, meegaandheid, afhankelijkheid waren allemaal van levensbelang. Deze les legt de link tussen de heksenvervolgingen en de achtergestelde positie van de vrouw vandaag de dag.

​

Stuur ons een mail om 'Heks of Feminist?' op te vragen.

mandje met parasolzwam.jpg

Het mechanisme van uitsluiting: toen en nu

 

Het doel van deze les is bewustzijn te creëren over het mechanisme dat leidt tot (maatschappelijke) uitsluiting. Dit was het onderliggende mechanisme van de heksenvervolgingen en ditzelfde mechanisme treedt nog steeds regelmatig in werking. Leerlingen worden aangezet tot het herkennen hiervan in de maatschappij, het klaslokaal of privéleven.

​

Stuur ons een mail om 'Het Mechanisme van Uitsluiting' op te vragen.

Manja&Julia-10.jpg

De (A)sociale media (twee delen)

 

De heksenvervolgingen zijn een voorbeeld van een buitengewoon geslaagde lastercampagne, gebaseerd op nepnieuws: het vrouwbeeld werd totaal gedemoniseerd. In de huidige tijd is het verspreiden van nepnieuws en het zwartmaken van anderen makkelijker dan ooit ‘dankzij’ social media. Daarom focust deze les zich op de rol die social media spelen in de polarisatie van onze maatschappij.

​

Stuur ons een mail om 'De (A)sociale Media' op te vragen.

Julia&Manja-2.jpg

Het is ook mogelijk dat een gastdocent van Theatermakers Achterhoek (bv actrice Julia Bedner, die de dochter speelt in de voorstelling) in de klas komt.

De voorstelling kan ook speciaal voor scholen worden gespeeld.

De lokale geschiedenis wordt uiteraard meegenomen in de les.

20210825_Lorelei_1_9357_Heks_van_Almen.jpg

foto: Ageeth Hummeling

E-mail:  info@theatermakersachterhoek.nl

Tel.:       0575 760025

 

Theatermakers Achterhoek

Wagenvoortsdijk 8

7218 MR Almen

bottom of page